Psihologia educatiei fizice §i sportive Anul III 1. Ce reprezinta psihologia?
a. individul uman
b. fenomenele comportamentale
-c.stiinta despre psihism si manifestable sale exterioare, comportamentale
2. Ce urmareste sa releve psihologia activitatii de educatie fizica si sport?
-a. legitatile psihice ale individului supus influentelor educatiei fizice si sportului
b. optimizarea psihica a individului
c. legitatile de formare, dezvoltare si functionare ale psihismului
3. Cum se manifesta fenomenele psihice, ca elemente constitutive ale psihismului?
a. fapte exterioare, comportamentale
b. fapte interioare (idei, dorinte, imagini)
-c. ambele
4. In ce categorie de fenomene psihice se incadreaza reprezentarile?
a. cognitive superioare
-b. cognitive primare
c. volitive
5. In ce sens sistemul psihic uman este un sistem dinamic?
a. se opune dezorganizarii
b. primeste si genereaza informatii
-c. are un caracter evolutiv
6. Ce studiaza psihologia activitatilor corporale?
-a. subiectivitatea omului in miscare
b. mecanismele corporale
c. structura miscarii
7. In ce domeniu poate fi incadrata psihologia educatiei fizice?
a. pedagogiei
b. psihologiei educatiei
c. fiziologiei
8. Cu care dintre urmatorii termeni este sinonim conceptul de psihism?
a. mecanismele cerebrale
-b. ansamblul fenomenelor subiective
c. intelectul
9. Ce reprezinta comunicarea?
a. un proces psihic
b. o insusire psihica
-c. o activitate psihica
10. Care dintre urmatoarele fenomene psihice se inscrie printre conditiile stimulatoare si facilitatoare pentru activitate?
-a. atentia
b. vointa
c. emotiile
11. In ce categorie de fenomene psihice sunt incluse deprinderile?
-a. procese psihice
b. conditii stimulatoare pentru activitate ???
c. insusiri psihice
12. In ce sens sistemul psihic uman este un sistem care se autoregleaza?
a. primeste si genereaza informatii
-b. se produce prin mecanisme de feed-back
c. are organizare ierarhica
13. In ce anume consta natura energetica a sistemului psihic uman?
-a. functioneaza pe baza de structuri energetice
b. are un caracter evolutiv
c. face schimb de materie, energie si informatii cu exteriorul
14. Cum se numeste caracteristica sistemului psihic uman de a se opune dezorganizarii?
a. hipercomplexitate
-b. antientropie
c. autoorganizare
15. Ce tip de informatii ofera senzatiile proprioceptive?
a. stimulii exteriori
b. stimulii interiori
-c. pozitia si miscarile corpului
16. Care sunt stimulii specifici care determina senzatiile kinestezice?
a. stimulii cromatici
-b. contractiile musculare
c. stimulii cutanati
17. Cum se realizeaza perceptia spatiala?
-a. analizatorul vizual si cel kinestezic
b. analizatorul vizual si cel auditiv
c. analizatorul kinestezic si cel auditiv
18. Care sunt realitatile reflectate de catre reprezentari?
a. insusiri separate ale obiectelor/fenomenelor
b. totalitatea insusirilor unui obiect/fenomen
-c. insusirile comune si generale ale obiectelor/fenomenelor
19. La ce se refera reprezentarile ideomotrice?
-a. imagini mintale ale miscarilor
b. imagini mintale generale
c. imagini ale spatiului si timpului
20. Care este forma sub care senzatiile reflecta insusirile obiectelor/fenomenelor?
-a. imaginilor simple
b. imaginilor complexe
c. imaginilor secundare
21. Prin ce tip de senzatii sunt receptati stimulii interiori?
a. senzatiilor exteroceptive
b. senzatiilor proprioceptive
-c. senzatiilor interoceptive
22. Ce reflecta senzatiile?
-a. insusiri izolate ale obiectelor/fenomenelor
b. totalitatea insusirilor obiectelor/fenomenelor
c. insusirile comune ale obictelor/fenomenelor
23. Care este culoarea care se percepe cel mai usor cu vederea periferica?
a. albastru
b. rosu
-c. galben
24. In jocurile cu mingea, care este partea din care jucatorii specializati pe partea dreapta percep mai repede si mai bine semnalele vizuale?
a. dreapta
-b. stanga
c. din centru
25. Cum se manifesta sensibilitatea dureroasa la sportivii care, datorita specificului sportului practicat, se lovesc in mod frecvent?
a. mai ridicata
b. la fel ca la toti ceilalti indivizi
-c. mai scazuta
26. Ce tip de informatii ofera senzatiile kinestezice?
a. stimulii interiori
-b. miscarea si pozitionarea corpului
c. echilibru si orientarea in spatiu
27. In ce conditii perceptiile reflecta insusiri ale obiectelor/fenomenelor?
-a. stimulii actioneaza direct asupra organelor de simt
b. stimulii actioneaza indirect asupra organelor de simt
c. in absenta stimulilor
28. De ce anume depinde capacitatea de percepere corecta a timpului?
a. aptitudini
b. conditiile de mediu
-c. experienta
29. Care sunt tipurile de elemente care, prin combinare, fac posibila perceptia miscarii?
-a. caracteristici spatiale si temporale ale miscarii
b. coordonarea miscarii si precizia ei
c. echilibrul in miscare si postura
30. Cum se formeaza reprezentarile?
a. actiunii directe a stimulilor asupra organelor de simt
b. actiunii indirecte a stimulilor asupra organelor de simt
-c. in absenta actinuii stimulilor asupra organelor de simt
31. Care este categoria din care fac parte reprezentarile schemelor tactice?
a. reprezentari ideomotrice
-b. reprezentari generale
c. reprezentari individuale
32. Care sunt elementele care predomina in reprezentarile active?
a. imaginile statice ale elementelor de mediu
b. elementele verbale
-c. actiunile fizice asupra mediului
33. De ce anume depinde precizia executiei actului motric?
-a. reprezentarile ideomotrice
b. reprezentarile vizuale
c. reprezentarile tactile
34. In ce sens reprezentarile ideomotrice au un caracter dinamic?
-a. se modifica in timp
b. se formeaza treptat
c. reprezinta miscari
35. Care sunt fenomenele psihice sinonime cu gandirea tactica?
a. intelegerea
-b. rezolvarea de probleme
c. abstractizarea si generalizarea
36. Care sunt metodele prin care se poate dezvolta gandirea tactica a elevilor/sportivilor?
a. învatarea unor scheme tactice fixe
b. exersarea actiunilor tactice in conditii asemanatoare
-c. exersarea actiunilor tactice in situatii variate
37. Pe ce anume se bazeaza memoria logica?
-a. intelegerea informatiilor
b. memorarea informatiilor
c. reactualizarea informatiilor
38. La ce se refera functia persuasiva a limbajului?
a. transmiterea unui continut ideatic
b. conceptualizarea si elaborarea de idei
-c. sugerarea/determinarea de idei sau stari afective
39. Care sunt unele dintre mijloacele de comunicare de care dispune profesorul/antrenorul in comunicarea cu elevii/sportivii?
a. autocomanda
-b. comanda si numaratoare
c. planificare mintala anticipativa
40. Cum se numeste procesul cognitiv care reflecta realitatea inconjuratoare cu scopul de a realiza judecati si rationamente?
a. inteligenta
-b. gandirea
c. imaginatia
41. Care este scopul ananlizei, ca operatie intelectuala?
-a. descompune intregul in parti
b. unifica elementele componente
c. extinde trasaturile la nivel de clasa de obiecte
42. Care sunt elementele constitutive pe care le utilizeaza gandirea?
a. senzatii
b. perceptii
-c. notiuni
43. La ce nivel se realizeaza rezolvarea problemelor tactice?
a. teoretic
b. practic
-c. teoretic si practic
44. Care este rezultatul rezolvarii problemelor tactice la nivel teoretic?
-a. planul tactic
b. comportamentul tactic
c. gandirea tactica
45. Care este rezultatul rezolvarii problemelor tactice in plan concret
a. planul tactic alcatuit
-b. comportamentul tactic al sportivului
c. hazard
46. Care sunt caracteristicile planului tactic
a. fix si neschimbator
-b. orientativ si aproximativ
c. alcatuit exclusiv de catre antrenor
47. Care sunt calitatile gandirii necesare sportivului pentru ca acesta sa manifeste comportament tactic?
-a. rapiditate si simt critic
b. prudenta si rigiditate
c. buna memorare
48. Care este procesul psihic prin care se realizeaza intiparirea, stocarea si reactualizarea informatiilor?
a. gandire
b. limbaj
-c. memorie
49. Cum se retin informatiile prin memorarea neintentionata?
-a. fara sa isi propuna constient acest lucru
b. propunandu-si constient acest lucru
c. fara sa inteleaga informatia respectiva
50. Care sunt tipurile de informatii care se retin prin memoria motrica?
a. comenzi si incurajari
-b. gesturi si actiuni motrice
c. explicatii si demonstratii
51. Care este activitatea posibila datorita limbajului, ca proces psihic cognitiv superior?
a. senzorialitatea
b. afectivitatii
-c. comunicarea
52. Care este rezultatul functiei cognitive a limbajului?
-a. conceptualizare
b. reprezentare
c. sugerare
53. Ce anume presupune limbajul, in forma sa activa?
a. receptarea si intelegerea mesajelor
b. articularea cuvintelor sau fixarea lor in scris
c. anticiparea verbalizarilor prin imagini
54. Care este forma concreta de desfasurare a limbajului oral?
-a. vorbirea
b. scrierea
c. citirea
55. Care este functia limbajului interior?
a. articuleze verbal intrebari
b. articuleze verbal raspunsuri
-c. planifice mintal gestul motric
56. La ce anume se refera rolul formativ al comunicarii verbale in educatie fizica si sport?
a. incurajare si indemn
-b. modelarea de comportamente
c. descrierea exercitiilor fizice
57. In ce tip de comunicare se incadreaza demonstratiile pe care profesorul/antrenorul le face in fata elevilor/sportivilor?
a. comunicarea verbala
-b. comunicarea nonverbala
c. comunicarea paraverbala
58. Care sunt efectele pe care starea de supraexcitare emotionala le produce asupra sportivului?
a. atentie si calm
b. adaptare usoara la situatii noi
c. neatentie si nervozitate
59. Pentru care dintre dispozitiile de start este caracteristica mobilitatea emotionala mare?
-a. „febra startului"
b. „apatia startului"
c. „pregatirea pentru lupta"
60. Cum evolueaza relatia dintre nivelul motivatiei si complexitatea sarcinii, in cazul sarcinilor motrice?
-a. direct proportionala
b. invers proportionala
c. neutra pentru performanta
61. Care este demersul de modelare motivationala atunci cand sportivul interpreteaza incorect sarcina ca fiind mai dificila?
a. supramotivare
-b. submotivare
c. mentinere a nivelului motivational
62. Ce nivel al efortului trebuie sa implice antrenamentul special planificat pentru dezvoltarea vointei?
-a. eforturi superioare celor din concurs
b. eforturi inferioare celor din concurs
c. eforturi la limita de moment a sportivului
63. Care este forma sub care afectivitatea reflecta relatiile dintre subiect si obiect?
a. reprezentari
b. notiuni
-c. trairi
64. In ce sens trairile afective dispun de mobilitate?
a. au tendinta de a se grupa in jurul unui pol pozitiv sau negativ
-b. pot trece de la o faza la alta sau de la o stare la alta
c. au persistenta in timp
65. Ce tip de procese afective sunt emotiile?
a. primare
b. superioare
-c. complexe
66. Care este rolul proceselor afective desfasurate la intensitate normala?
-a. organiza conduita
b. supraincarca procesele nervoase superioareh
c. dezorganiza conduita
67. Cum se produc trairile afective in situatiile emotionale prin contagiune?
a. exces motivational
-b. preluarea trairilor de la ambianta sociala
c. asocierea repetata cu o anumita situatie
68. Ce tipuri de modificari produce starea de start?
a. exclusiv fiziologice
b. exlusiv psihologice
-c. fiziologice si psihologice combinate
69. Carei dispozitii de start ii este caracteristica asteptarea incordata?
a. „febra startului"
b. „apatia startului"
-c. „pregatirea pentru lupta"
70. Care sunt efectele unei bune capacitati de mobilizare asupra dispozitiei de start?
-a. pozitive
b. negative
c. neutre
71. Care sunt rezultatele crearii unui climat afectiv pozitiv?
a. dezvoltarea gandirii tactice
-b. reechilibrarea emotionala
c. optimum motivational
72. Ce anume semnaleaza motivatia?
a. eveniment necunoscut
b. obstacol
-c. dezechilibru fiziologic/psihologic
73. Cum se numesc orientarile relativ stabile spre anumite domenii de activitate?
-a. interese
b. motive
c. idealuri
74. Cum actioneaza motivatia pozitiva?
a. nevoia de cunoastere
-b. recompense
c. sanctiuni
75. Care este structura motivationala care sta la baza invatarii motrice?
-a. trebuinta de miscare
b. trebuinta de evolutie intelectuala
c. trebuinta de stimulare senzoriala
76. Care este demersul motivational necesar in realizarea sarcinilor motrice, in cazul indivizilor cu nivel energetic ridicat?
a. stimularea motivatiei
b. pastrarea constanta a motivatiei
-c. moderarea motivatiei
77. Ce demers motivational este necesar atunci cand sportivul subapreciaza dificultatea sarcinii?
-a. supramotivarea
b. submotivarea
c. pastrarea constanta a nivelului motivatiei
78. Care sunt principalele caracteristici ale elevului/sportivului cu vointa?
-a. hotararea si perseverenta
b. incapatanarea si negativismul
c. sugestibilitatea crescuta
79. Cum apar calitatile vointei?
a. ereditare
b. innascute
-c. in timpul vietii
80. Care este relatia temporala dintre dezvoltarea calitatilor motrice si dezvoltarea vointei?
a. anterioara
-b. simultana
c. ulterioara
81. Care sunt mijloacele prin care profesorul poate educa elevul/sportivul sa invinga dificultatile aparute?
-a. convingerea si explicatiile
b. sanctiunea fizica
c. umilirea
82. Ce reprezinta temperamentul?
-a. latura dinamico-energetica a personalitatii
b. latura valorica a personalitatii
c. latura instrumentala a persoanlitatii
83. Cum se manifesta flegmaticul din punctul de vedere al reactivitatii emotionale?
a. inegal in manifestarile afective
-b. foarte stabil in manifestarile afective
c. labil
84. Care este latura personalitatii care depinde cel mai mult de determinarea sociala?
a. temperamentul
-b. caracterul
c. aptitudinile
85. Care este una dintre trasaturile emotionale pe care trebuie sa le includa profilul ideal al personalitatii sportivului?
a. nevrotism
b. agresivitate
-c. stabilitate emotionala
86. Care este tipul de antrenor care asigura cea mai buna pregatire fizica a sportivilor?
-a. antrenorul autoritar
b. antrenorul democrat
c. antrenorul liberal
87. Care sunt caracteristicele trasaturilor de personalitate?
-a. generale si relativ stabile
b. variabile in timp
c. constante pe toata durata vietii
88. Prin ce reflecta reactivitatea generala a organismului?
a. structuri aptitudinale
-b. temperament
c. structuri atitudinale
89. Care este tipul temperamental caracterizat prin impulsivitate?
a. sangvinul
b. melancolicul
-c. colericul
90. Pentru care dintre tipurile temperamentale este caracteristica rezistenta scazuta la efort si stres?
a. sangvin
-b. melancolic
c. flegmatic
91. Care este tipul temperamental inclinat spre supraapreciere?
-a. sangvinul
b. melancolicul
c. flegmaticul
92. Ce reprezinta talentul?
a. o aptitudine
b. un complex de aptitudini care permit succesul in activitate
-c. un complex de aptitudini care permit activitatea creatoare
93. In ce categorie de aptitudini se inscrie usurinta de formare a deprinderilor psihomotrice?
a. intelectuale generale
-b. sportive generale
c. sportive specifice
94. Care este aptitudinea sportiva specifica jocurilor sportive?
-a. simtul plasamentului
b. spiritul de observatie
c. inteligenta
95. Care sunt elementele constitutive ale caracterului?
a. aptitudinile sale
-b. atitudinile sale
c. reactivitatea sa generala
96. Care este tipul de relatii existente intre trasaturile de personalitate ale sportivului si alegerea unei ramuri sportive?
a. neutralitate
b. subordonare
-c. determinare reciproca
97. Care sunt trasaturile pe care trebuie sa le includa profilul unui bun antrenor?
a. responsabilitate si perseverenta
b. ambitii materiale
c. ambivalenta
98. Care este tipul de antrenor care realizeaza o buna coeziune a echipei?
a. antrenorul autoritar
-b. antrenorul democrat
c. antrenorul liberal
99. Ce fel de componenta are grupul sportiv, din punctul de vedere al caracteristicilor indivizilor care il alcatuiesc?
a. maxim omogena
b. maxim eterogena
-c. relativ eterogena
100. Prin ce tip de relatii este definit grupul sportiv?
-a. relatii de colaborare
b. relatii de competitie
c. relatii de conflict
101. Care sunt relatiile care trebuie sa existe intre coezivitatea grupului si competitia dintre membri, pentru obtinerea performantei grupului sportiv?
a. coeziune ridicata si competitie scazuta
b. coeziune scazuta °si competitie ridicata
-c. echilibru intre coeziune si competitie
102. Care este tipul de conducere a grupului care stimuleaza comunicarea interpersonala a sportivilor?
a. conducerea prin obiective
-b. conducerea prin relatii
c. conducerea decizionala
103. In ce conditii este maxim eficienta conducerea grupului sportiv orientata spre obiective?
-a. membrii grupului sunt puternic motivati si constienti de sarcinile care le revin
b. membri grupului nu au suficient de multa initaitiva
c. membrii grupului au, in mare parte, o personalitate labila
104. Ce tip de grup este grupul sportiv, din punctul de vedere al volumului?
-a. mic
b. mediu
c. mare
105. Ce tipuri de relatii sunt specifice grupului sportiv?
a. relatii de colaborare pentru atingerea unui scop care nu este comun
b. relatii de competitie pentru atingerea unui scop
-c. relatii de colaborare pentru atingerea unui scop comun
106. La ce se refera caracterul primar al grupului sportiv?
a. relatiile sunt indirecte
-b. relatiile sunt directe
c. relatiile sunt spontane
107. Care sunt factorii de care depinde succesul in grupul sportiv interactional?
a. performantele individuale
-b. calitatea relatiilor dintre membri
c. nivelul competitivitatii
108. Care sunt factorii de care depinde coeziunea ridicata a grupului sportiv?
-a. numărul restrâns de membri
b. omogenitatea extrema a membrilor
c. varste cat mai diferite
109. Care este cel mai adecvat tip de conducere a grupului, in cazul sportivilor cu personalitate labila?
a. conducerea prin obiective
-b. conducerea prin relatii
c. conducerea decizionala
110. Care este cel mai adecvat tip de conducere a grupului pentru sportivii lipsiti de initiativa?
a. conducerea prin obiective
b. conducerea prin relatii
-c. conducerea decizionala
111. Care este momentul in care trebuie sa se desfasoare pregatirea psihologica generala pentru concurs, pentru a fi eficienta?
a. cu 2 saptamani inaintea concursului
b. cu 2 zile inaintea concursului
-c. pe toata durata pregatirii
112. La ce se refera pregatirea volitiva?
a. perceptii complexe specializate
-b. capacitatea de a depune efort sustinut
c. timpul de reactie
113. In ce conditii mijloacele de pregatire fizica si tehnico-tactica pot influenta pozitiv pregatirea psihologica?
-a. sunt orientate constient spre acest scop
b. sunt dozate corect
c. evita suprasolicitarea sportivului
114. La ce se refera continutul psihologic al pregatirii tactice?
a. invatarea motrica
b. priceperile tehnice
-c. schemele de rezolvare
115. Ce tipuri de metode si tehnici poate utiliza antrenorul in pregatirea psihica a sportivilor?
-a. metode si tehnici psihopedagogice
b. tehnici de programare neuro-lingvistica
c. tehnici imaginative
116. Cum se numeste ansamblul masurilor generale si speciale care urmaresc sa dezvolte acele laturi ale vietii psihice care sunt solicitate de activitatea sportiva?
a. planul tactic
b. antrenamentul
-c. pregatirea psihologica
117. Ce tip de pregatire isi propune ca obiectiv favorizarea formarii corecte a deprinderilor psihomotrice?
a. pregatirii fizice
-b. pregatirea psihologica
c. pregatirii tactice
118. Din care treapta de pregatire psihica fac parte demersurile educative pentru dezvoltarea disciplinei si autoperfectionarii?
-a. pregatirea psihologica de baza
b. pregatirea psihologica de ramura
c. pregatirea psihologica pentru concurs
119. In ce categorie de demersuri de pregatire poate fi incadrata pregatirea intelectuala?
a. treptele pregatirii psihologice
-b. laturile pregatirii psihologice
c. continuturile pregatirii tactice
120. Care sunt continuturile psihologice ale pregatirii tehnice?
a. cunostintele generale si specifice
b. reechilibrarea functiilor solicitate
-c. deprinderile si priceperile motrice
121. Ce factor al antrenamentului/tip de pregatire are drept continut psihologic reconstruirea imaginii de sine?
a. continutului psihologic al pregatirii tactice
b. continutului psihologic al pregatirii teoretice
-c. continutului psihologic al refacerii
122. Cui ii revine competenta tehnicilor imaginative de desensibilizare, ca parte a pregatirii psihice a sportivilor?
a. antrenorului
-b. psihologului
c. medicului
123. Care sunt obiectivele asistentei psihologice a sportivilor?
-a. sustinerea sportivului in eforturile sale
b. dezvoltarea personalitatii sportivului
c. formarea trasaturilor caracteriale
124. Ce metode si tehnici de cunoastere psihologica a sportivului poate utiliza antrenorul?
a. testele de inteligenta
-b. observatia
c. testele de personalitate
125. Ce tip de informatii poate obtine antrenorul prin observatiile desfasurate in cadrul antrenamentului?
a. situatia familiala a sportivului
b. relatiile sentimentale ale sportivului
-c. reactiile sportivului la sarcini
126. Care este demersul pe care pune accentul asistenta psihologica in pregatirea de baza si de ramura a sportivului?
-a. individualizare
b. efortul fizic implicat
c. performanta tehnica asteptata
127. Care tip de demers psihologic isi propune rezolvarea starilor tensionale si a frustrarilor sportivului? in cadrul pregatirii de concurs
b. psihoprofilaxia in antr
a. asistenta psihologica enament si competitie
-c. psihoterapia in antrenament si competitie
128. Cum se numeste ansamblul masurilor care sustin sportivul si il ajuta sa realizeze maximal performantele pentru care este pregatit?
-a. asistenta psihologica
b. psihoprofilaxia
c. antrenamentul
129. Ce tip de informatii sunt obtinute prin convorbirile cu sportivii?
a. structurile aptitudinilor psihomotrice
-b. dificultatile de adaptare
c. coeficientul de inteligenta
130. Care dintre demersurile de interventie psihologica isi propune ca obiectiv controlul dinamicii relationale in echipa?
a. pregatirea psihologica
b. psihoterapia
-c. psihoprofilaxia